Många tycker att det svårt att läsa.
Därför bör alla kommuner ha lättläst
information på sina webbplatser.
Korta Nyheter har undersökt hur många kommuner
i Skaraborg som har information på lättläst svenska.
Det finns 15 kommuner i Skaraborg.
Bara 7 av dem har webbsidor på lättläst.
Essunga och Skara har de bästa sidorna.
Där finns mycket information om olika områden.
Falköping, Grästorp, Gullspång, Mariestad och
Töreboda har kortare information på lättläst.
Hela Sverige ska vara tillgängligt för alla.
Det bestämde Riksdagen för 13 år sedan.
Med tillgänglighet menas bland annat att information
från samhället bör finnas på lättläst svenska.
Korta Nyheter är Sveriges enda webbtidning på lättläst
med nyheter från Skaraborg.
Klicka på kommunernas namn här på sidan
och se hur de informerar på lättläst.